lördag 7 februari 2015

Bloggens "vara eller inte vara".



Vid kommande årsmöte den 12 februari 2015 kommer frågan om "Bloggen" att diskuteras under punkt 15 på föredragningslistan.

Man kan fråga sig om "loggan" ovan gör skäl för sitt namn. Detta är definitivt inte en aktiv "sällskapsblogg". Bloggen har tidvis inga besökare. Statistiken visar att det i dagsläget bara är några få besökare och eftersom bloggen är öppen för alla kan det t.o.m. vara sådana besökare som inte tillhör Sällskapet.  Kommentarer och reaktioner på inlägg förekommer så gott som aldrig.  Tidvis frågar man sig om 35:orna är ett utdöende släkte. Frustrationen hos våra kära "Webmastrar" Bröderna Bengt Jansson (Pastorn) och avlidne Hans Åström är fullt begriplig. Otacksamt arbete då ingen reagerar.

För att "bloggen" inte skall bli en monolog måste läsarna aktiveras, förslagsvis på följande sätt:

1. Alla kallelser skickas på "bloggen" och inte till den enskildes medlemmens  e-postlåda.  I sin e-postlåda skall medlemmen endast finna ett meddelande att nu finns kallelse till nästa möte på bloggen, som med en länk (http://menof1935.blogspot.se/) leder till bloggen. Det tvingar medlemmarna att aktivera sig.

2. Samtliga styrelsemedlemmar får behörighet att skriva på bloggen. Att skriva text och lägga in bilder är av samma svårighetsgrad som att skriva och skicka e-post. D.v.s. mycket enkelt!

3. Övriga medlemmar har behörighet att kommentera eller att reagera på inlägg.  Det minsta är att "kryssa i" lämplig ruta för reaktion.  Ett kryss i en av rutorna verifierar också i statistiken att meddelandet är läst!

Ett litet experiment! För att se om vi överhuvudtaget skall ha kvar vår "Blogg" ber jag Dig att lämna svar på följande fråga (läs frågan noga):

Skall Bloggen för 1935 års män läggas ned?

a. Om svaret är "ja" kryssa i rutan "intressant".
b. Om svaret är "nej" kryssa i rutan "olämpligt".

Hälsningar från Dieter som inte kan vara med på Årsmötet!

4 kommentarer:

  1. Vi måste ALLA aktivera oss i Bloggens fortlevnad !!! (Med "alla" skall förstås alla som har tillgång till en dator)

    SvaraRadera
  2. Hej alla bröder!
    Vet ej om det går att svara på det här mejlet från Sällskapet 35 års män. Det står no reply, men jag försöker i alla fall och skickar kopia till Dieter för säkerhets skull.

    Dieters förslag finner jag alldeles förträffligt. På det viset kommer man på ett naturligt sätt till bloggen. Väl där så är det enkelt att komma med kommentarer och inlägg.

    Men....... jag gjorde ett försök att kommentera, men lyckades inte skicka iväg min kommentar. Det krävdes nämligen en “värd” för att få iväg det. Vad är “en värd” och var hittar man denne? Sen var det en del ovanliga alternativ att välja på som avsändare. Anonym vet jag vad det är, men sen fanns det flera andra som, bortsett från Google, var okända för mig. Sen ska man fylla i “webbadress”, alltså inte mejladress? Kanske det är flera som är lika okunniga och okreativa som jag och inte lyckats lista ut hur man klarar av dessa teknikaliteter. Jag minns att jag det hänt mig tidigare några gånger när jag försökt att kommentera, men fastnat på samma sätt. Jag är ändå inte alldeles ovan vid datorer (PC och MS Office).

    Vad sägs om en liten bloggkurs på några minuter (kanske som extra punkt under övriga frågor) på årsmötet och sen en liten instruktion på bloggen också?

    Än en gång, jättebra förslag, Dieter, och visst ska vi behålla bloggen!

    Bästa hälsningar,

    Jan V Bergqvist
    “Biggles 35”

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag försöker på nytt att testa kommentarsfältet, så får vi se om det går bättre den här gången.........
    JVB/Biggles 35

    SvaraRadera
  4. HEj igen!
    Nu gick det!
    MEN, man ska bara skriva in sitt namn, inte något mer (e-postadress eller annat). Jag blev lurad av att det stod webbadress så jag försökte vara duktig och fylla i nåt på den raden också. SEDAN ska man tydligen bara klicka i (en bock) på robotkontrollen, INTE försöka fylla i siffror och bokstäver som man brukar göra annars. Då undrar man om det är någon robotkontroll....

    JVB / Biggles 35

    SvaraRadera